kakaksulung FotoPage

By: kakaksulung inda

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  3  4  >  >>]    [Archive]
Thursday, 15-Jul-2010 08:50 Email | Share | | Bookmark
perkahwinan adik ku ogy~




Sunday, 7-Jun-2009 14:09 Email | Share | | Bookmark
Gubahan Pertunangan Ogy adikku yg ke 7





Thursday, 15-Jan-2009 12:30 Email | Share | | Bookmark



sallam..sume...
dah lama akak xupdate rumah kedua ku nie......
xde apa sangat la..cuma nak bagi resepi kuih pau......
resepi khas buat kakak salmas.....hehe
nak resepi kuih pau yea kak....
em meh la intai-intai resepi ku kak...yg lain pun kalau bminat leh cuba.
resepi kuih pau nie saya copy dari mingguan wanita. Saya dah cuba dah resepi nie menjadi....
so..ape lagi kak..jom cuba...


KUIH PAU.
bahannye..
1kg tepung gandum
1/2 cawan gula -saya guna gula kaster halus sikit..
1/2 cawan susu pekat
1/2 minyak
1 cawan air
1 sudu teh garam
1 sudu teh baking powder
1 peket yis segera....-saya guna mauripan

caranye..
masukkan air dalam bekas..
masukkan garam
dikuti dgn baking powder
kemudian susu pekat
pastu minyak
gula..
akhir sekali tepung gandum..
gaul rata sume bahan sampai sebati...
than uli bahan tu sampai lembut...
kalau ada mesin..ok gak guna mesin..lagi lembut kan...
dah tu bolehlah ambil sikit adunan tu kepal2 besar bola ping pong..
masukkan inti..kalau suka..bubuh la inti kacang ke..kaya ke ar kelapa...
ikut suka la kan..
letakkan datas kertas yg siap dipotong atau daun pisang...
susun dalm kukusan n kukus la dalam 15 ke 20 min ikut la saiznye..
eh..lupa lak..sebelum kukus adunan yg sudah siap mestilah dibiarkan naik selama 30min...

SELAMAT MENCUBA......




KUIH DONAT.
emm dah banyak kali akak mencuba buat kuih donat tapi xmenjadi....
selalu kene kondem ngan anak2...mengapa kuih donat yg akak buat keras la...xsedap la...
dan memacam lagi...
berkat semangat ingin mencuba n sayangkan anak2 ku cuba juga mengolah resepi sendiri dengan
kiraan tolak..campur..bahagi..darap heheh cam buat mathematik la pulak...
akhirnye berhasil juga..
boleh la tahan...
lembut , sedap, cantik dan ape yg menarik tu ianye gebuzz gak cammaner gebuzz orr yg membuatnye...
emm jom cuba..kuih donat ku ...

KUIH DONAT KAKAKSULUNG...
bahannye...
1kg tepung gandum
4sudu besar susu kering..-boleh guna susu ape2 jer..
3 sudu besar mentega..
1 peket yis kering- mauripan.
4 biji telur
3-4 biji kentang-rebus...blander dengan sidikit air -blander masa panas2..
1 sudu besar baking powder
4 sudu besar gula halus

caranye..
dalam satu bekas masukkan..
tepung gandum..
mentega , yis , susu , telur dan baking powder
gaul sampai sebati...
pastu masukkan kentang yg dah dblander tadi..uli...sampai lembut..kalau rasa2 xcukup air masa menguli tu boleh la masukkan air sikit jer...
perap adunan selama lebih kurang 1jam...
pastu boleh la terap dengan acuan donat atau buat la cam kuih donat..ikut suka la..
kalau nak buat bulat2 je pun leh gak...
agak dah tembam gebuzz leh la goreng..api sederhana...
dah masak..tabur gula halus...emm cuba la...







Wednesday, 31-Dec-2008 04:53 Email | Share | | Bookmark
Gubahan Pertunangan



Monday, 15-Dec-2008 02:08 Email | Share | | Bookmark




[<<  <  [1]  2  3  4  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net